söndag 23 oktober 2011

Husmorshelg

Om det finns någon tävling som heter veckans husmor så skulle jag nog vinna den här veckan (med hjälp av maken). Helgens Smålandsresa blev inställd pga snoriga barn. Istället fick vi ta hand om en slaktad kalkon. Jag vill varna för känsliga bilder..




Så istället fick vi slipa knivarna och inhandla plastpåsar. Sedan hämtade vi vår "lilla kalkon" på 17,5 kg! Vi styckade i flera timmar och sedan höll maken på i några timmar till med att mala kalkonfärs.
Efter ytterligare tre timmar var kalkonbuljongen färdig att ställas in i kylen för avfettning.

I väntan på att få hämta kalkonen var maken i affären med en dotter och jag gjorde pumpasoppa med den andra. Vi använde Butternut squash som jag började med att grilla i ugnen. Receptet är en blandning av flera: pumpa, lök , vitlök, morot, buljong, matgrädde och harissa (nordafrikansk kryddpasta som finns på vanliga matvaruaffärer).

Idag gjorde jag och barnen en halloweenlykta.






Om man sätter den i ihåliga trädet kan man se den från fönstret.





Av resterna bakade jag pumpa och äpplebullar. Receptet finns på ica.se. Att vara husmor tar på krafterna. Nu är jag helt slut och det var visst helgen också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar