lördag 30 juli 2011

Lavendelbak

Jag håller på att försöka skapa en lavendelhäck runt min kryddträdgård. Jag har kommit halvvägs ungefär. Nästa år gör vi resten.

Nu har det i alla fall blivit en ordentlig lavendelskörd. Idag har jag torkat lavendel i ugnen till tygpåsar men också bakat riktiga pensionärskakor. Så här har det verkligen osat lavendel idag. Vi börjar med lavendelkakor. Receptet hittade jag i tidningen Hembakat Nr 4 2011.


Recept:

5½ dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat(det gick bra med bakpulver)

200g rumsvarmt smör

2 dl strösocker

2 msk lavendelblommor( vill man ha mindre lavendelsmak tar man hälften)

1 dl hackad mandel

1 msk sirap (glömde jag med det gick bra ändå)

1-2 msk vatten


Gör så här:

1 Blanda samman alla ingredienser till en smidig deg. Forma till två tjocka rullar. Lägg in rullarna i plastfolie och lägg i kylen några timmar.

2 Sätt ugnen på 200 grade. Skär rullarna i ½ cm tjocka skivor och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.

3 Grädda kakorn i mitten av ugnen i 8-10 min. Jag körde varmluftsugn och dubbla plåtar det tog ungefär dubbelt så lång tid.


Jag gjorde också lavendelskorpor. Receptet kommer från ett gammalt nummer av tidningen Lantliv som jag inte har kvar.

Marithas goda lavendelskorpor- Recept:
100 g smör
1,5 dl strösocker
100 g sötmandel
1 näve repade lavendelblommor
4 dl vetemjöl
2 tsk vanilsocker
1 tsk bakpulver
1 ägg
2 msk vatten ( har jag lagt til)

Gör så här:
1 Rör socker och smör poröst
2 Hacka mandel och lavendelblommor och blanda med vetemjöl, vanilsocker och bakpulver
3 Blanda ner de torra ingredienserna i smeten och tillsätt ägg och vatten. Arbeta samman till en deg.
4 Ta upp på mjölat bakbord och forma degen till rullar. Lägg rullarna på en plåt med bakplåtspapper och platta till med handen.
5 Sätt ugnen på 175 grader och grädda i nedere delen av ugnen i ca 20 min
6 Låt svalna.
7 Skär i snedställda 2 cm breda bitar och grädda igen i ca 15 min.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar